Kruimeltje en de strijd om de goudmijn

KRUIMELTJE EN DE STRIJD OM DE GOUDMIJN

CTM Digital B.V. download

30 tracks, 58:31

Deze soundtrack begint met een ouverture waarin de belangrijkste thema’s zijn te horen, zoals een westernthema in een galopritme compleet met twangy gitaar, mondharmonica, trompet en gefluit dat een groots avontuur lijkt aan te kondigen. Dat avontuurlijke horen we ook in andere stukken terug evenals een gezonde dosis ontroering voor de persoonlijke ontwikkeling van Kruimeltje, zijn vriendinnetje Anna en zijn ouders die de ontwapenende deugniet alle drie gedurende de goed 75 minuten durende familiefilm terzijde zullen staan. Componist Joep Sporck vervolgt in deze lange, van begin tot einde sprankelende score de verschillende plotontwikkelingen tijdens de zoektocht naar de goudmijn met passende muziekstijlen. Daarbij wordt de broodnodige spannende muziek op tijd door muzikale kwinkslagen afgeremd (zoals in Escape), zodat ook de kleintjes onbezorgd kunnen genieten van Kruimeltjes avonturen. Vol vaart en met een uitgekiende instrumentkeuze zorgt Sporck voor een mooie balans tussen de steeds in treffende melodieën verpakte actiemuziek (zoals in It Burns!) en de onder meer door piano begeleide gevoelige muziek (zoals in I Don’t Have Parents). Maar het zijn toch vooral de westernstukken die de nergens inzakkende film opperbest begeleiden en de strijd uit de titel een extra dimensie verlenen. Deze in Hollywood tot stand gekomen score waarop de componist zelf de gitaar, dobro, banjo en harmonica bespeelde schept een grandeur die de voorlaatste track Better Safe Than Sorry compleet met trompet en tromgeroffel ademt, waarna in The End het avontuur vredig en voldaan wordt afgesloten. Dit muzikale vakmanschap geeft deze jeugdfilm, nog steeds een Nederlandse filmtroef, een welkom zetje.

Verschenen in Score 205, april 2020.