De piraten van hiernaast

DE PIRATEN VAN HIERNAAST

MovieScore Media download

29 tracks, 54:54

De grote familiefilm van deze zomer is De Piraten van Hiernaast van Pim van Hoeve. De muziek werd geschreven door Matthijs Kieboom die voor de opnamen de beschikking had over het City of Prague Philharmonic Orchestra onder leiding van Diego Navarro. Orkest en dirigent excelleren in Opening, muziek voor de ruim vijf minuten durende beginsequentie in de film. De nyckelharpa dient hierbij als een soort lokroep waarna het orkest losbarst in piratenmuziek die aanvoelt als een ware tour de force. Dit wervelende hoofdthema stopt halverwege, alleen maar om na een korte, intieme passage andermaal los te barsten en te eindigen in een langzaam wegstervende coda. Een sublieme compositie die ons onvervalste piratenmuziek voorschotelt. Het hoofdthema keert regelmatig terug in de score en verleent de piratenfamilie uit de titel ook aan wal haar identiteit. Deze uitermate orkestrale score kent naast enkele robuuste piratenstukken ook veel momenten waarin humor en ironie hun intrede doen zoals in Normen en waarden, De politie en Krelis, de boze piraat die de familie bedreigt. In het grote middenstuk zitten veel relatief korte stukken die de vele verwikkelingen begeleiden, waaronder enkele spannende die het orkest soms ingehouden, maar net zo goed met groots gebaar vertolkt zoals we kunnen horen in Krelis komt voor Billy. Mysterie en verwondering worden door de celesta uitgedrukt in De verrekijker. Kieboom heeft zich heerlijk kunnen uitleven met deze bij vlagen epische score die naar het einde toe weer aan kracht toeneemt en in Verraad fanfares opvoert die de dramatische ontknoping aankondigen, waarna in Piraten vechten niet eerlijk de opzwepende actie een prelude vormt naar de hilarische finale. Alles komt in deze vrolijke film op zijn pootjes terecht en dat geldt ook voor de herhaling van het hoofdthema in Credits. Deze enerverende score blijft je nog lang bij dankzij het prachtige hoofdthema.

Verschenen in Score 206, juli 2020.