CHRONICLE: ERNST REIJSEGER & WERNER HERZOG FILM SCORES

Caldera Records C6042

14 tracks, 76:51

Op zijn eigen label Spring Music heeft Ernst Reijseger in samenwerking met het Duitse label Caldera Records composities uit films van Werner Herzog uitgebracht. Met de Duitse regisseur werkt de Nederlandse cellist sinds hun eerste gezamenlijke film The White Diamond uit 2004 regelmatig samen. Aan de oorsprong van hun unieke samenwerking stond onder meer A Una Rosa, Voche e’ Notte Antica, een door Reijseger gearrangeerde traditional die zowel in voornoemde film als in het latere Salt and Fire (2016) voorkomt. We horen Sardijnse mannenzang met de componist op de cello. Herzog werd door deze muziek aangetrokken en aldus begon een vruchtbare samenwerking die tot nu toe tien films omvat. Uit een van hun bekendste – Cave of Forgotten Dreams (2010) – stamt Shadow, een ruim negen minuten durende compositie, waarmee de cd begint. In dit fascinerende samenspel tussen door Harmen Fraanje bespeeld orgel en cello geeft de cellist een bezwerend en doorleefd spel ten beste, geheel in de van hem bekende improviserende werkwijze. De cello staat in veel nummers centraal, soms in een cellogroep, zoals in Still Life/Leaving Your Earthly Possessions uit My Son, My Son, What Have Ye Done (2009), een gedragen compositie met hartverscheurende zang van Mola Sylla, de Senegalese zanger waarmee Reijseger al langere tijd samenwerkt in het trio Reijseger, Fraanje, Sylla. Recent werk komt uit de film Nomad: In the Footsteps of Bruce Chatwin (2019), zoals Brontosaurus met bezield pianospel van Fraanje. Van de resterende stukken springen de prachtige melodie van Too Soon uit Salt and Fire eruit evenals het intrigerende Tungunska uit Fireball (2020) met opzwepend spel van de Joodse harp, hemelse zang in Muen Bwebwe uit Family Romance, LLC (2019) en het langzame Landscape of the Soul uit Salt and Fire waarin het intense spel van de cellist voor kippenvel zorgt. Deze kroniek met filmcomposities van Ernst Reijseger nodigt uit tot een herhaalde beluistering die eenieder beloont die openstaat voor filmmuziek die uit een eigenzinnige geest ontspruit.