Vincent van Warmerdam: Music for Films

VINCENT VAN WARMERDAM: MUSIC FOR FILMS

M.A.R.S. Worldwide 2703.140029-2

Cd 1: 32 tracks, 68:06

Cd 2: 23 tracks, 61:48

Een nieuwe cd van Vincent van Warmerdam ….. nieuw? Een cd? Bij het openen van de verpakking een verrassing! Twee cd’s in een mooie openslaande verpakking met alle films en tracks keurig op een rijtje. Het is precies twintig (!) jaar geleden dat er in ons land een dubbel-cd met filmmuziek verscheen van Nederlandse bodem. En dat was The Alphabet of Dutch Filmmusic, door Cinemusica uitgegeven. Op deze dubbelaar toen al twee tracks van Van Warmerdam. Nu deze. Een overzicht van zijn beste filmmuziek. De componist is al vanaf 1979 bezig (naast al zijn theaterproducties waarmee hij in 1972 begon) en won al veertien prijzen waaronder een Gouden Kalf voor Kicks (2007), vier andere Gouden Kalf-nominaties en een Europese filmprijs als beste componist voor De noorderlingen (1992). Deze nieuwe cd biedt een mooi overzicht van zijn werk. Niet alleen de muziek die hij maakte voor de films van zijn broer Alex van Warmerdam (Borgman, Abel, De noorderlingen, Ober) maar ook voor regisseur Albert ter Heerdt (Shouf shouf habibi!, Kicks) en de documentairemakers Jos de Putter (Brooklyn Stories, How Many Roads) en Clara van Gool (Nussin, Tussen 2 huizen). De 55 tracks uit achttien films tonen een mooie mengeling van allerlei muziekstijlen van de componist: van jazz tot rockachtige nummers maar ook kleine melodietjes met slechts enkele instrumenten. Een melancholische ondertoon lijkt de rode draad door al die stijlen. Van Warmerdam is virtuoos op vele instrumenten, waaronder de gitaar, de banjo, piano, drums en keyboard. Music for Films is een zeer aangename verrassing en met dit overzicht van cultuurhistorische betekenis voor de Nederlandse filmmuziek!

Verschenen in Score 181, maart 2015