Tasten in het duister

Tasten in het duister

CD-ACE (geen nummer)

24 tracks, 52 min.

De film Tasten in het duister ging eind september 1996 in première tijdens het Nederlands Filmfestival. Daarvan werd een vijfdelige serie gemaakt die tussen 16 december en 25 december door de EO-TV werd uitgezonden. Het is een spannend psychologisch drama geworden, geschreven door Dick van der Heuvel en met acteurs als Kees Brusse, Cynthia Abma en Hidde Maas in de hoofdrollen. De gelijknamige soundtrack-cd verscheen vlak voor de kerstdagen. De muziek werd geschreven door Habbo Beem. Beem speelde jarenlang in allerlei bandjes in binnen- en buitenland en was sesssiegitarist. De laatste tijd schreef hij titelmuziek voor series en muziek voor bedrijfsfilms en tv-documentaires. Voor Peter van Epen’s AV Music Publishers maakte hij een aantal library-cd’s met veel sfeermuziek. Dat zal ongetwijfeld ook Beems voedingsbodem zijn geweest voor zijn muziek voor deze tv-serie. Beem bespeelde alle instrumenten (gitaar, drums, percussie, bas, piano, synthesizers, samplers en achtergrondzang). De luisteraar krijgt af en toe de indruk naar een groot symfonisch orkestwerk te luisteren; waar de techniek al niet toe in staat is. De muziek is heel divers en loopt uiteen van heel lyrische en melodieuze thema’s tot veelal pure spanningsmuziek. Met zijn grote variatie aan instrumentatie heeft hij muziek voor deze dramaserie gemaakt die de emotionele lading van het verhaal goed ondersteunt. Een extra dimensie daaraan is het gebruik van kleine stukjes teksten door de hoofdrolspelers waar de muziek bij aansluit. In een interview zei Beem ooit: ‘Ik ben een groot voorstander van gevarieerde muziek. Het moet geen eenheidsmuziek worden. Ik zorg dat er dynamische verschillen aangebracht worden. Ik hou zeker niet van “niets-aan-de-hand-deuntjes”.’ En daar is hij met zijn muziek voor Tasten in het duister volledig in geslaagd.

Verschenen in Score 102, maart 1997