Rogier van Otterloo: Verzameld werk

ROGIER VAN OTTERLOO: VERZAMELD WERK

Sony Music 51391920

cd 1 19 tracks, 59 min. (scores)

cd 2 19 tracks, 71 min.

cd 3 16 tracks, 70 min.

Op maandag 19 maart 1973 had ik een gesprek met Rogier van Otterloo. In zijn huis in Tienhoven over de muziek voor Turks fruit. Hij maakte veel indruk op deze toen nog jonge interviewer. Enthousiast, bewogen vertellend over zijn muziek. Maar ook wat lacherig: want ik was de eerste die geïnteresseerd was in zijn filmmuziek. Een paar jaar later deden we dat over naar aanleiding van Soldaat van Oranje. Van Otterloo heb ik altijd gevolgd. Totdat zijn plotseling overlijden me verraste. Nu, 15 jaar na zijn overlijden, ligt er een cd-box: Rogier van Otterloo: Verzameld werk. Alle herinneringen aan onze gesprekken, zijn films en muziek komen weer boven. Met de grootste zorg hebben zijn drie kinderen dit muzikaal eerbetoon aan hun vader samengesteld. “Bij het samenstellen van deze drie cd’s hebben we geprobeerd een overzicht te geven van wat onze vader in zijn veel te korte leven allemaal gemaakt heeft. Van zijn eerste opname met het Gold Coast Combo in 1961 tot zijn laatste arrangement van Nature Boy in het voorjaar van 1987. Zelfs na een strenge selectie hadden we gemakkelijk zes cd’s kunnen samenstellen met zijn muziek. We hebben voor alle titels gebruik gemaakt van de oorspronkelijke opnamen, die nog opvallend goed van kwaliteit bleken te zijn. Daarna zijn deze volgens de nieuwste technieken gedigitaliseerd”, aldus Bas, Alfie en Thijs van Otterloo in de hoestekst. Skip Voogd, wie anders, vertelt de muzikale geschiedenis van deze componist-arrangeur in het bijgeleverde boekje. “Op de drie cd’s is niet gekozen voor een rode draad in de programmering. In eerste instantie gaat het om de van een weldadige warmte doortrokken klank van de orkesten die door Rogier van Otterloo worden aangevoerd. Van welke track van deze cd’s ook wordt geproefd, elke muziekliefhebber zal naar binnen worden gezogen en niet kunnen stoppen met luisteren. Uit de vele eigen composities van Rogier die het album sieren valt zijn bijzondere gevoel voor kleur, harmonie en melodische begaafdheid op.” Aldus Voogd. De aandachtige luisteraar kan hem alleen maar gelijk geven. De houdbaarheidsdatum van zijn werk verstrijkt nooit. Bijzonder is dat één cd geheel gevuld is met zijn filmmuziek. Vroeger ooit verschenen op een zeldzame single of soundtrack-lp of een Otterloo-album, nu eigenlijk voor het eerst bijeen. Er zijn 19 tracks. Thema’s uit Turks fruit (3x), Help, de dokter verzuipt (2x), Soldaat van Oranje (5x), Keetje Tippel, Op hoop van zegen (3x), de documentaire Juliana in 70 bewogen jaren, Grijpstra en de Gier (2x), Te gek om los te lopen en De vlaschaard zijn een lust voor het oor. Dit verzamelde werk is een historisch document, een muzikaal eerbetoon aan een van de grootste (film)componisten die we ooit hebben gekend: Rogier van Otterloo (1941-1988).