Passages

Passages

VPRO Eigen Wijs EW 9522

25 tracks, 72 minuten

Een van de grootste verrassingen van de laatste tijd: deze verzamel-cd met muziek van Henny Vrienten bij de documentaire-films van Hans keller. Onder de titel Passages is de muziek van acht films samengebracht. De eerste keer dat Vrienten filmmuziek voor Keller schreef was voor Geschiedenis van de toekomst (1989) over de geschiedenis van de Nederlandse luchtvaart. De sprong naar het zuiden (1990) werd uitgezonden door de NOS en is een hommage aan de Russische schrijver Paustovskij in de vorm van een filmreis. In Nederland wordt de Russische toneelregisseur Peter Sjarov herdacht (1991, NOS). Verhalen over de kleuren van Europa (1992, IKON) is de hedendaagse versie van een Ierse legende. De uitvinding van Amerika (1992, IKON) is een “road-movie” ter gelegenheid van de 500-jarige herdenking van de Nieuwe Wereld. Hotel Atonaal is een vierdelige serie over De vijftigers (1993, VPRO). De levensschets over de Oostenrijkse auteur Joseph Roth onder de titel Joseph Roth’s Große-Welt Bioskoptheater, is in 1994 uitgezonden door de VPRO. Vrede , godverdomme, vrede…. ten slotte is een thema-avond over de bevrijding (1995, VPRO). Vrientens muziek op de 25 tracks is zeer afwisselend. Natuurlijk is zijn “oude” stijl herkenbaar: heel eenvoudige, maar effectieve melodietjes met een simpele instrumentatie, zoals Lisboa en Trastevere in Verhalen over de kleuren van Europa. Maar Vrienten heeft zich muzikaal verrijkt met jazzy klinkende thema’s als Lucebert en Claus uit Hotel Atonaal. Muzikaal vernieuwend klinken de tracks voor Vrede, godverdomme, vrede …. Mijn favoriete track: Martello tower uit Verhalen over de kleuren van Europa; subliem qua eenvoud en instrumentatie, maar wat een dramatiek. De grootste waardering komt van Vrienten zelf. Hij vindt zijn eigen muziek voor deze Keller-producties goed en dat heeft hij tot dusver over zijn eigen muziek nog nooit gezegd.

Verschenen in Score 96, september 1995