Oorlogswinter

OORLOGSWINTER

Isabelle Films/Inspire Music

20 tracks, 51:05

Wat allereerst opvalt aan deze cd is dat een boekje met informatie volledig ontbreekt. De uitgave van deze cd lijkt een haastklus te zijn geweest, gericht op het onverwacht grote succes van de film. Achterop het doosje staan slechts de titels van de 20 tracks vermeld. Maar we moeten blij zijn dat er – precies een jaar na Nadine – weer een volwaardige Nederlandse score op cd is verschenen. Het betreft hier dan ook een bijzonder wapenfeit dat reeds de nodige aandacht heeft gekregen. Niemand minder dan Pino Donaggio schreef een uitgebreide score voor deze onvervalst Nederlandse film. Hierbij bestrijkt zijn muziek een breed palet aan emoties en stemmingen, van intens verdriet tot een enkel moment van uitgelaten vreugde. Immers, bijna de gehele film speelt zich af tijdens de nadagen van de Tweede Wereldoorlog. Het avontuur van Michiel van Beusekom staat centraal in de film en vanuit zijn perspectief is de score ook gecomponeerd. Donaggio heeft enkele sterke evenals ontroerende thema’s geschreven die de ontwikkeling van Michiel treffend weergeven. Daarbij schuwt hij het grote gebaar in een aantal tracks niet. We horen opzwepende muziek met soms koorzang tijdens cruciale scènes als de executie van Michiels vader door de nazi’s. Moeiteloos weet de Italiaanse grootmeester hier de spanning op te bouwen. Ook met actiemuziek weet hij wel raad zoals we horen in De nieuwe poging, de enerverende vluchtscène. Een andere track, getiteld De ontdekking, kent dan weer sinistere klanken en ook die zijn we van Donaggio inmiddels gewend. En zo zijn er meer tracks die het vakmanschap van de componist verraden. Met vaak weinig instrumenten – hoofdzakelijk de piano en lage evenals hoge strijkers – behaalt hij in enkele fraaie thema’s een maximaal effect. Al met al heeft Donaggio met zijn imposante score een Nederlandse film internationale allure gegeven door een complete score te schrijven. Tijdens Aftiteling, de laatste track, horen we na de serieuze klanken zelfs hoopgevende klanken waarmee Oorlogswinter een waardige afsluiting krijgt. De cd is te bestellen bij Bol.com voor de schappelijke prijs van € 7,99.

Verschenen in Score 150, december 2008