Left Luggage

LEFT LUGGAGE

Virgin 7243 845723 2 7
15 tracks, 46 minuten

Kongo is nog niet uit of daar is de volgende van Henny Vrienten al: Left Luggage, de bekroonde film van Jeroen Krabbé. Deze debuutfilm werd goed ontvangen, net als de muziek. De cd is weer verschenen op Vrientens eigen label Fanfare bij Virgin. Begin april waren Krabbé en Vrienten samen te horen in de tv-rubriek Nova. Krabbé liet weten Vrienten geheel vrij te hebben gelaten bij het schrijven van de muziek. Maar het mocht vooral geen Hollywoodscore worden en geen Joodse volksmuziek. En Vrienten liet weten dat hij van de vrijheid gebruik heeft gemaakt. En dat is te horen. Het is een echte Vrienten-score geworden:  naar verhouding weinig noten, eenvoudige melodielijnen, maar met heel veel emotie en gevoel. Left Luggage is geen vrolijk verhaal, maar een verhaal over mensen die geleefd worden door hun Joodse geloof en herinneringen hebben aan de Tweede Wereldoorlog. Mrs. Kalmann theme zet de toon voor Vrientens score: ingetogen, somber, gevoelig, een piano en een viool voeren de muzikale boventoon. De muziek ondersteunt niet al te nadrukkelijk de beelden die voor zich spreken. First Words is weer zo’n typisch Vrienten-thema: een eenvoudig wijsje met een instrumentatie en o zo passend bij de beelden. En Two Suitcases: enkel piano en cello met heel weinig noten. Hier en daar zijn stukjes dialoog te horen. Krabbé heeft gelijk gekregen: het is geen grootse Hollywoodscore geworden, maar een ingetogen -kleine - score met heel veel gevoel, zoals Piovani ze schreef voor Kaos en La notte di San Lorenzo. En dat was toch klasse?

Verschenen in Score 107, juni 1998