Kruistocht in spijkerbroek

Kruistocht in spijkerbroek

Sony/BMG 88697014492

18 tracks, 65 min.

Deze film uit 2006 is gebaseerd op de eerste helft van het gelijknamige boek van Thea Beckman onder regie van Ben Sombogaart. De film, met een budget van ruim 10 miljoen euro, werd geheel in het Engels opgenomen. Joe Flynn, Stephanie Leonidas en Emily Watson speelden de hoofdrollen. Jurre Haanstra maakte op het laatste moment de grote symfonische, instrumentale score. Echter zijn muziek is niet te horen op de cd van Kruistocht in spijkerbroek (Crusade in Jeans). Die bevat uitsluitend de songs voor de film, geschreven, gecomponeerd en geproduceerd door Ozark Henry. Ozark Henry is de artiestennaam van de Belg Piet Goddaer (38) die vooral in België heel bekend is. Hij maakt zowel pop -, als klassieke en jazzmuziek. De cd wordt aangevuld met nummers van Henry van andere albums. Goddaer: “Voor mij was het een grote uitdaging om muziek bij de film te schrijven.” Uiteindelijk kwam het er niet van omdat de muziek niet goed bij de film paste. “De muziek moest eigenlijk omgezet worden. En daarnaast bereikten we een bepaald punt dat ik niet meer bij de film betrokken kon zijn omdat ik andere verplichtingen had. En toen is Jurre Haanstra erbij gehaald om toch maar een oplossing te bieden voor het probleem. En dat vond ik wel jammer want ik had graag de muziek op de film geschreven en niet wat ik uiteindelijk heb gedaan.” De cd bevat achttien tracks waarvan zeven instrumentaal, alle muzikaal begeleid door het Metropole Orkest. Goddaer is muzikaal en dat straalt de hele cd uit. Heel wisselende popsongs met het aparte, wat nasale stemgeluid van de Belg. Af en toe dringt een gelijkenis met instrumentalist Moby op. De stukjes instrumentale filmmuziek zijn sfeervol. Deze “soundtrack” is dus vooral een kennismaking met Ozark Henry/Piet Goddaer.

verschenen in 2006