Kruimeltje

KRUIMELTJE

Virgin 7 24384 87312 7

16 tracks, 43 min.

Regisseur Maria Peters in Skrien nummer 239: "Ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel er voor zo'n film wordt aangedragen door allerlei mensen die hun vakgebied goed beheersen. Muziek vind ik een van de moeilijkste dingen van film. Dat heb ik aan Henny Vrienten overgelaten en het was een verrassing om mijn opvatting over die emoties zo mooi geaccentueerd terug te vinden in de muziek. Als een man zich stoot, hoor je een slag in de muziek, bij de crash in de groentewinkel is er ook een crash in de muziek. Het maakt de film humoristischer. Dat wilde ik ook, want sommige passages zijn voor kijkers van nu oudbollig, zoals wanneer Kruimeltje door een agent wordt nagezeten. Nu krijgt die scène door de muziek iets humoristisch, alsof het slapstick is." Peters krijgt het gelijk aan haar kant bij het luisteren naar de gelijknamige soundtrack. De cd opent met Hooliaadieeee, een bijna klassiek filmthema van een grote Hollywood-film, maar het wordt al gauw heel Hollands als je Henny Vrienten hoort spelen met het handorgel. Vrienten bespeelt ook gitaren, blokfluiten, mondharmonica en mandolines, geweldig ondersteund door het Metropole Orkest o.l.v. Dick Bakker. Mee naar het bureau is slapstickmuziek. Bijna elk thema heeft een andere klankkleur. Van heel droevig en triest (Zo eenzaam en zo koud) tot heel vrolijk en grappig (Sneeuwpret). Soms heeft de muziek een Mickey-Mouse-effect; je hoort de muziek meegaan bij de beelden op het scherm (Waar is Moor?). De muziek voor Kruimeltje is weer genieten van de muziek van Henny Vrienten en verveelt geen seconde, mede door de wisselende klankkleuren en de gevarieerde instrumentatie.

Verschenen in Score 114, maart 2000