Holland: Natuur in de delta

HOLLAND: NATUUR IN DE DELTA

EMS Films 9 7809079 703210

21 tracks, 59:05

Weer een cd van Bob Zimmerman (67)! Konden we nog niet zo lang geleden genieten van zijn muziek voor De nieuwe wil-dernis, nu is er de muziek voor de nieuwe natuurfilm Holland: Natuur in de Delta van de makers van De nieuwe wildernis. Zimmerman behoeft hier al lang geen introductie meer. Als zeer veelzijdig componist en vooral arrangeur heeft hij een enorme staat van dienst, ook als filmcomponist. Wie herinnert zich niet de muziek van An Bloem, De avonden, For My Baby, Snapshots, Tirza of Süskind? Onlangs hoorde ik uit die laatste film weer het mooie, melodieuze thema Summer 1945 met Janine Jansen op viool. Een thema dat zo gebruikt had kunnen worden in Spielbergs Schindler’s List. Holland: Natuur in de Delta, helaas veel minder bioscoopbezoekers dan zijn voorganger De nieuwe wildernis, is een ode aan onze rivieren en kustgebieden. We genieten van de rijke natuur in de delta, waarbij de focus ligt op de Biesbosch. Hoofdrolspelers zijn een zeearend, stekelbaarsjes, hazen, bevers en vlinders. Zimmerman weet dat muzikaal weer rijk te ondersteunen. The Delta Prologue en The Delta Finale zijn weer van die mooie, lange orkestrale thema’s die ons een muzikaal beeld laten horen van het kustgebied, aan het eind weer langzaam aanzwellend tot een climax. Zimmerman gebruikt de stem van onze meest bekende mezzosopraan Tania Kross als een instrument, net als Morricone dat vroeger deed bij zijn muziek voor een aantal spaghettiwesterns. Het geeft een extra gevoelige dimensie. De epische reis die een stekelbaars onderneemt naar zijn paaigronden wordt meesterlijk ondersteund met lange thema’s als The Stickleback Journey en The Arrival of the Sticklebacks; je hoort ze zwemmen door het mooie arrangement. Daarnaast zijn er talrijke andere hoogtepunten die meestal wat korter duren. Muzikaal gezien sluit deze cd weer mooi aan bij Zimmerman's eerdere werk. De cd is helemaal “af” dankzij de zoveelste medewerking van het Metropole Orkest, nu onder leiding van Dick Bakker. De cd is onder meer verkrijgbaar via de site van EMS Films en kost € 12,99.

Verschenen in Score 186, maart 2016