De Schippers van de Kameleon

DE SCHIPPERS VAN DE KAMELEON

KAMCD001 (de filmscore) 7 tracks, 35 min.

2442032 (de liedjes) 16 tracks, 54 min.

De schippers van de Kameleon behaalde binnen twee weken meer dan 100.000 bezoekers en dat is niet niks voor een nieuwe Nederlandse jeugdfilm. De muziek werd geschreven door Ronald Schilperoort. Hij maakte eerder de muziek voor de Friese films De gouden swipe en De fûke. Hij deed ook de muziek van veel Nederlandse soapseries en heeft de tunes en jingles geschreven van onder meer Onderweg naar morgen, RTL Nieuws en RTL 5 in het land. Ook schreef hij hitsongs voor Vera Mann, Danny de Munk en Gerard Joling. De soundtrack van de film verscheen bij de filmeditie van het boek De schippers van de Kameleon, uitgegeven door Kluitman in Alkmaar. Het boek met soundtrack is dus gewoon in de boekwinkel verkrijgbaar. Een heel originele koppeling. Immers, van de Kameleon-reeks verschenen tientallen titels. De soundtrack bevat het hoofdthema van de film Voor altijd samen, gezongen door Han van Eyk en gespeeld door het Metropole Orkest. Het thema is ook instrumentaal te horen. Daarnaast staan er nog drie instrumentale tracks op: orkestrale muziek om de spannende fragmenten in de film te accentueren. Tenslotte zijn twee liedjes te beluisteren van De Boswachters en Jaybeez. In de winkel is de liedjes-cd te koop. Daar staan 14 vocale nummers op van De Boswachters, VOF De Kunst, Acda & de Munnik. Jay Beez, Eurokids, Jazzpolitie en Han van Eyk, aangevuld met twee bonustracks: de belangrijkste instrumentale tracks uit de film. Verschil tussen de boek-cd en de liedjes-cd is er nauwelijks: op de boek-cd staat een instrumentale track meer en twee tracks duren wat langer. Met andere woorden: op één track na kun je alle nummers van de boek-cd ook op de liedjes-cd beluisteren.

Verschenen in Score 128, september 2003