De nieuwe wildernis

DE NIEUWE WILDERNIS

EMS Films 42679DCS01

24 tracks, 51:04

Filmcomponist Bob Zimmerman mag zichzelf gelukkig prijzen met deze cd met zijn score voor de uiterst succesvolle natuurfilm De nieuwe wildernis. Zonder de indrukwekkende beelden kan nu ook optimaal worden geluisterd naar de prachtige muziek die hij heeft geschreven. De cd opent met De dans van het leven, de lange compositie die de lente begeleidt, wanneer het ontwaken van de natuur is te zien. Zachtjes begint het Metropole Orkest onder leiding van Ernst van Tiel te spelen en langzaam zwelt de blijmoedige, opwekkende muziek aan om uiteindelijk in een climax van levenslust te eindigen. Na deze langste track voert Zimmerman ons de hoogtepunten op, nu eens in kort bestek van één minuut en dan weer wat langer. Hier is regelmatig een hoofdrol weggelegd voor het Calefax Rietkwintet. Ook trompettist Eric Vloeimans duikt regelmatig op zoals in Modderig veulen en in het onbestemd klinkende De winter is in aantocht. Die seizoenswisselingen komen allemaal aan de beurt getuige de levendige openingtrack alsmede het gelaten klinkende Van zomer naar herfst. Maar de cd heeft veel meer te bieden: De jacht van de vos waarbij een uitgekiende instrumentkeuze optimale dreiging aanwakkert, Insecten in de zomer met zijn fraaie afgeronde melodie en Berusting, misschien wel het hoogtepunt van de score waaruit daadwerkelijk berusting, maar toch ook een sprankje hoop weerklinkt. Met De lente keert terug wordt deze veelzijdige, stimulerende score afgerond: de cirkel is rond, laten we de cd nog eens draaien.

Verschenen in Score 175, december 2013