Alles is liefde

ALLES IS LIEFDE

19 tracks, 29 min.

Alles is liefde was vorig jaar de succesvolste Nederlandse film in de bioscopen. Meer dan een miljoen kijkers bezochten de film en ook dit jaar komen daar nog tienduizenden nieuwe kijkers bij. Tegelijk met de film verscheen een soundtrack met veertien liedjes uit de film. Daarnaast stond op deze cd als afsluiter het nummer Liefde is als Sinterkaas van de originele score die werd geschreven door nieuwkomers Chrisnanne Wiegel, Melcher Meirmans en Merlijn Snitker. Van dit drietal verscheen vorige maand de gehele originele score die kan worden gedownload via iTunes.

De score kent negentien veelal korte tracks. Een lange track is de magistrale openingstrack, het voornoemde Liefde is als Sinterklaas dat meteen de toon voor deze feel-good-score zet. De kortere nummers hebben soms een onaf karakter en bestaan vaak uit niet meer dan enkele akkoorden. Opvallend aan de vele nummers is de rijkdom aan melodieën naast enkele direct herkenbare thema’s. Nu eens klinkt de score romantisch, dan weer gevoelig en een enkele keer zelfs serieus, maar nergens wordt het somber of dreigend. De vele pakkende melodieën geven daarmee prima de emoties weer die bij deze romantische komedie gewenst zijn. Een andere fraaie track is Finale dat tegen de vijf minuten duurt en waarin de hoofdthema’s nogmaals de revue passeren.

De score werd opgenomen in Sofia met het Bulgaars Symfonisch Orkest. De muzikale benadering is dan ook in grote lijnen symfonisch, hoewel her en der een nummer met jazzklanken opduikt. Belangrijkste solo-instrument is de piano (bespeeld door Hans Vroomans) maar ook de gitaar weerklinkt prominent in enkele nummers. Zowel productie, arrangement als compositie van deze score is van een hoog niveau en smaakt beslist naar meer. Het wachten is nu op nieuw werk van Wiegel, Meirmans en Snitker.

Verschenen in Score 148, juli 2008