• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

HELSE MUZIEK IN DUNKIRK

Gepubliceerd op: 24-07-2017

In Dunkirk van Christopher Nolan wordt weinig gesproken. Dat hoeft ook niet, de beelden spreken voor zich in deze oorlogsfilm over de evacuatie van meer dan 300.000 geallieerde soldaten, voornamelijk Britse, van de stranden bij Duinkerken naar de overkant, naar Engeland.

Des te meer ruimte is er voor geluid en muziek. En daar maakten Nolan en de zijnen dan ook gretig gebruik van. Voor de score tekende Hans Zimmer, voor wie dit alweer de zesde film met Nolan is. De Duitse componist, die in september 60 wordt, schreef muziek voor de hel die zijn oorsprong vindt in het geluid van een tikkende klok alsmede die angstaanjagende toon van aanstormende bommenwerpers. Tegen het einde, wanneer de verlossing voor de gestrande soldaten in zicht komt, slaat de stemming om van elektronische doemmuziek naar meer lucht biedende composities met een melodische structuur. Een op Elgar gebaseerde compositie van Benjamin Wallfisch (geproduceerd door Zimmer) probeert tegen het einde de moed erin te houden. De score verscheen onlangs op Sony Classical (88985461482) en duurt praktisch een uur lang op deze cd.